Bejelentkezés
English
ÉrMeHáló
||
Főoldal | Hírek

Lehet-e gazdálkodni erényetikai alapon?

2014. 01. 05.

Baritz Laura nővér Háromdimenziós gazdaság címmel készítette el PhD-dolgozatát. 

 

Az ÉrMe Üzleti Hálózat vonzáskörében működő vállalkozók részben az „Elefántcsont torony klaszterbe", részben az „Integrált klaszterbe" tartoznak – többek között ezt az első hallásra talán nehezen értelmezhető állítást is megfogalmazta Baritz Sarolta Laura domonkos nővér azon az ÉrMe-klubesten, ahogy a nemrégen elkészült PhD-dolgozatának főbb megállapításait mutatta be a hallgatóságnak. Az értekezéshez – mely a Háromdimenziós gazdaság – Lehet-e gazdálkodni erényetikai paradigmában? címet viseli – empirikus kutatás is készült, s a kérdőíveket számos „érmés" vállalkozás is kitöltötte; ezért is tudott megfogalmazni a szerző a fent idézetthez hasonló állításokat, melyek elénk tartanak tükröt.

 

Az „Elefántcsont torony klaszterbe" tartozó vállalkozók mérsékelten örülhetnek: valami olyasmit jelent ez, hogy alapvetően erényetikai alapon szemlélik a világot, de a munkahelyükről nincs túl jó véleményük; személyiségükből és motivációs okokból adódóan értékeinket és életünk értelmét hajlamosak máshol (a magánéletben), s nem a munkahelyükön megvalósítani. Szerencsésebb helyzetben vannak azok, akiket az „Integrált klaszterbe" sorolt a kutatás: ide tartoznak azok, akiknek lehetőségük is nyílik és sikereket is érnek el azon a téren, hogy a (mint Baritz Laura nevezi) „háromdimenziós gazdaság" modelljének megfelelő vállalkozást működtessenek. (Egyébként összesen 5 csoportba, „klaszterbe" sorolta be a válaszadókat.) 

 

A „háromdimenziós gazdaság" a szerző szóhasználatában azt jelenti, hogy nemcsak bizonyos alapvető javakra törekszik, illetve olyanokéra, melyek más javak elérésére eszközül szolgálhatnak, hanem olyan kiemelkedő javak (értékek) elérésére is, amilyen például az igazságosság, a méltányosság, a szolidaritás, a bizalom, az együttműködés stb. Azaz e modellben a gazdaság, a gazdálkodás végső célja a közjó megvalósítása, amelyhez a profit eszközül szolgál.

 

Magyarázatra szolgálhat az „erényetikai szemlélet" fogalma is – bár feltehetően nem hamisítanánk meg Laura nővér értekezésének mondanivalóját, ha e fogalmat egyszerűen a „keresztény" jelzővel helyettesítenénk. Egy tudományos dolgozatban mindazonáltal nyilván szükséges az elvontabb terminológia alkalmazása; az „erényetika" fő jellemzőiként többek között az ember személy voltának, a másik emberrel való kapcsolatban állásának hangsúlyozását említi a szerző. Benne van ebben az ember kiteljesedésének gondolata is, az a felfogás, hogy az erények által egy végső cél felé közelítünk, s hogy boldogságunk elsősorban ehhez kapcsolódik (nem csupán az élvezetekhez, a hedonizmushoz).

 

Baritz Laura dolgozatának fő állítása pedig éppen az, hogy e két dolog összekapcsolódik, azaz hogy minél inkább erényetikai értékrendű az ember, annál valószínűbben kapcsolódik hozzá egy szervezeti szintű etikus (háromdimenziós) gazdasági rend. Mindezt persze eddig is lehetett sejteni – s általános szép elvként például az ÉrMe Üzleti Hálózat kommunikációjában is megjelenik –; az értekezés nagy jelentőségét az adja, hogy ennek az összefüggésnek a létezését empirikus kutatások adatainak felhasználásával, matematikai eszközökkel is bizonyítja.

 

Ennek fő következményét a dolgozat alábbi mondatának kiemelésével mutathatjuk be: „Lehetséges egy olyan értékorientált – az értékek hierarchiáján alapuló – gazdasági rendet létrehozni, amelynek fundamentuma és célja az ember, aki elsődleges irányultságában és alapvetően jó, és képes a másik ember, a köz javán munkálkodni."

 

Következik ebből az is – ismét az értekezéshez készült tézisgyűjteményből idézve –, hogy az ember a gazdasági rendszer alapsejtje, akin végső soron a rendszer állapota és változása múlik; az ember a maga értékrendjével és beállítottságával meghatározó tényezője a gazdasági rendnek. Ezt a tételt ugyan nem támogatja a klasszikus közgazdaságtan alapvetése – mely szerint a gazdasági élet főbb meghatározói a gazdasági törvények, törvényszerűségek, mechanizmusok, s az ember e tényezők között jobbára eszközként van jelen –, az értekezés álláspontja szerint azonban az ember nem eszköze, hanem alanya a folyamatoknak.

 

A dolgozat eredményeit, a kutatási módszereket részletesebben ismerteti a tézisgyűjtemény, melyet – Baritz Sarolta Laura nővér szíves hozzájárulásával – az alábbi linkről letölthetünk:

 

Baritz Laura tezisgyujtemeny >>

 

 

B. G.

 

(Kép forrása: sapientia.hu) 



BGA

Segélyakciónk 

Nyitólap
Gyűjtés az ukrajnai menekültek megsegítésére - a Beregszászi Járási Máltai Szeretetszolgálat Kárpátalján végzett munkáját támogatja az ÉrMe Hálózat.

Tovább»

Könyvtár 

Ajánlott olvasmányok keresztény vállalkozóknak, cégvezetőknek

Nyitólap

Van, ami még hiányzik a listából? Várjuk olvasóink javaslatait.

Tovább»

ÉrMe Hálózat
ÉrMe Alapítvány
ÉrTe Nonprofit Kft.
Érme Budapest Klub
ÉrMe Páty Klub
ÉrMe Junior Klub
ÉrMe Bakony Klub
ÉrMe Kaposvár Klub
ÉrMe Benedictus Klub
ÉrMe Vác Klub
ÉrMe Építőipari Kerekasztal
Alapinformációk
Rólunk
Bemutatkozó-kiadványunk
ÉrMe-kapcsolat
Honlap-impresszum
Statútum
Statute in English
ÉrMe Brochure
Társadalmi szerepvállalás
Ügyek és projektek
Az üzleti vezető hivatása
Szövetségeseink
ÉrMe-könyvtár
  ©2012 ÉrMe Alapítvány  |  Impresszum  |  Médiaajánlat  |  Adatvédelem