Bejelentkezés
English
ÉrMeHáló
||
Főoldal | Hírek

Mit üzen az Eucharisztia a gazdasági élet etikájáról?

2021. 11. 04.

Mike Károly közgazdász izgalmas tanulmánya a Kereszténység és kapitalizmus blogon olvasható.

 

A szentmisében megjelenő áldozati szertartás, illetve az abban megjelenő kenyér és bor olyan értékeket is elismer és megjelenít, melyeket a gazdasági tevékenységhez köthetünk – hívja fel a figyelmet a Kereszténység és kapitalizmus blogon Az Eucharisztia és a gazdaság címmel megjelent izgalmas tanulmányában a piacpárti keresztény-konzervatív közgazdászként számon tartott Mike Károly, a Budapesti Corvinus Egyetem docense és egyik rektorhelyettese.

 

„Mi köze az Eucharisztiának a gazdasághoz? A szent liturgiának a hétköznapi munka, a profit, a piac világához? Elsőre az ellentétet érzékeljük. „Ég és föld” – mondhatnánk. A liturgia minden vallásban a szentség, a világtól való elkülönülés és az Istenhez tartozás kifejeződése. Ami a legvilágosabban megjeleníti a szent és a profán különbségét. A szent épület, az idő, a nyelv, az ének, a gesztusok mind azt szolgálják, hogy ki- és felemeljék a benne részt vevőket a mindennapokból.

 

Ez igaz. Ugyanakkor a liturgia rá is van utalva a gazdaságra. Milyen módon? Nyilvánvaló, hogy a fizikai feltételeit – így a templomot, a berendezést vagy a rituális eszközöket – elő kell valakinek állítania szakértelemmel, munkával, vállalkozó szellemmel. De mondhatjuk, hogy ez csak a „külcsín”. Praktikus vagy éppen szép hozzájárulás, ám a lényeget nem érinti. Ha ezek hiányoznak, szükséghelyzetben a keresztény liturgiát, a szent misét nélkülük is érvényes módon be lehet mutatni. Ahogyan tette azt az idők folyamán sok fogvatartott vagy bebörtönzött pap kényszerűségből.

 

De éppen az ő példájuk mutatja a keresztény liturgia mélyebb, lényegi ráutaltságát a gazdaságra: a miséhez ember termelte javak – kenyér és bor – kellenek. Nélkülük nincs érvényes liturgia, sőt ezek képezik a tulajdonképpeni középpontját. A hit szerint belőlük jön létre a „legszentebb szentség”. Nem kényszerűségből, nem jobb híján, nem emberi hagyományból, hanem Isten tudatos választásából, szabad akaratából. Emiatt igaz az is, hogy a liturgia megszenteli, azaz Istenhez kapcsolja a gazdaságot. Persze csak akkor, ha a gazdálkodó ember igent mond Isten ’ajánlatára’” – írja tanulmányában Mike Károly.

 

A közgazdász felhívja a figyelmet arra is, hogy a miseliturgiában a kenyér és a bor nem mint jelkép vagy utalás van jelen, hanem mindkettő a maga konkrétságában. Ennek rendkívül fontos következménye, hogy Isten ezzel elismeri és megerősíti mindazt az értéket, amit e két hétköznapi élelmiszer természetes módon magában rejt. Ezekről az értékekről szólva a következőket emeli ki, a gazdasággal való kapcsolatukat előtérbe helyezve:

 

1. A kenyér és a bor fizikai tárgy, ami az Isten által teremtett anyagi világ eredendő jóságát jelzi.

 

2. A búza és a szőlő nemesített és emberi művelést igénylő növények. Krisztus választhatott volna vadon termő növényt is, de nem tette. A földművelés kifejezi, hogy az ember a „föld ura”, saját céljaira hasznosíthatja a természetet.

 

3. A földművelés munka is – és a misében nem maguk a növények kerülnek az oltárra, hanem a belőlük feldolgozott termékek. A feldolgozás igénye megerősíti a szakszerű munka szükségességét. A munka pedig – mint a bűnbeesés bibliai történetéből is tudjuk – fáradság; ember „arca verejtékével” juthat hozzá az élelemhez. De a munka a racionális tervezés, leleményesség, ügyesség, gyakorlati bölcsesség megnyilvánulása is – hívja fel a figyelmet Mike Károly –, amelynek során az ember képességeit, tehetségét, egyúttal eszközeit, saját korábbi beruházásainak eredményeit is felhasználja. Egy szóval: gazdálkodik. Amikor így tesz, akkor racionálisan és erkölcsi felelősséggel cselekszik. Használja értelmét és szabad akaratát.

 

4. A gazdálkodás társas tevékenység – mutat rá dolgozatában a közgazdász. Még ha csak egy család, egy háztartás tagjai vesznek részt a földművelésben, a termények feldolgozásában, azok akkor is munkamegosztáson és együttműködésen alapulnak. 

 

Mit üzen az Eucharisztia a gazdasági élet etikájáról?

 

5. Már a Biblia is említi egy példabeszédben, hogy a gazda bérmunkásokat fogad fel a szőlőjébe (Mt 20,1-16). Megjelenik tehát a családi közösségen túli munkamegosztás és vele a piaci szerződések. Mike Károly a borkészítéshez szükséges hordót hozza fel itt, melyet egy másik szakma képviselője készít: a kádár. A hordóhoz viszont egyebek mellett fa kell, a fához favágó, a favágónak fejsze, a fejszéhez kovács és így tovább. A résztvevők közötti kapcsolat a csere alakját ölti, vagyis a kereskedelem is megjelenik, és ezzel együtt az „üzleties szemlélet is”. Ám ebben – mint a közgazdász írja – nem csupán a „kalmárszellemet”, az önzést kell látnunk, hiszen a kenyérrel és a borral közvetve mindezek a viszonyok is az oltárra kerülnek, ami arra figyelmeztet, hogy a potenciális jót is észre kell bennük vennünk.

 

Erről így ír a továbbiakban:

 

„Mi ez a jó? Legalább két dolog.

 

Az egyik a piaci csere igazságossága. Aki elfogadja, hogy egy másik személlyel való kapcsolatát a csere szabályozza, az tartózkodik attól, hogy kárt okozzon neki. Lemond arról, hogy a másiknak az akarata ellenére szerezze meg, amire szüksége van. Tartózkodik attól, hogy leigázza, kényszerítse, megtévessze vagy becsapja őt. Aki tehát cserél, tiszteletben tartja mások jogait, ami az igazságosság alapja.

 

De a csere több, mint a károkozás hiánya: pozitív kölcsönös segítségnyújtás. Nem önzetlenül, hiszen mindkét fél az önérdekét is szem előtt tartja. De nem is önzően, mert kénytelen a másik fél érdekére is figyelni. Sőt, annál sikeresebb lesz „a piacon”, minél sikeresebben elégíti ki mások vágyait. Ha pedig ezek a vágyak helyesek, akkor tevékenyen hozzájárul cserepartnerei javához. A „tevékeny jóakarat” pedig a szeretet definíciója. A tisztességes és valóban jót akaró cserekapcsolatok tehát nem csak igazságosak, hanem a szeretet rendjébe (ordo caritatis) illeszkednek.”

 

Mike Károly következtetése tehát az, hogy a keresztény liturgia végül is – a kenyéren és a boron keresztül – számos olyan jót elismer és elénk idéz, mely az anyagi világban és a gazdasági élet etikus formáiban jelenik meg. Hozzáteszi: a szentmiseáldozat természetesen kifejezi azt is, hogy az említett dolgok az ember számára nem a végső jók. „A kenyér és a bor a misében átalakul. Minden tekintetben megőrzi saját természetes értékét, de túl is lép rajta, felfedve, hogy a végső rendeltetése a természet feletti. Konkrétan: hozzásegíteni az embert, hogy Istenhez kapcsolódjék. Hasonlóképpen, mindazok az evilági jók, amik a kenyér és a bor kapcsán felmerülnek, megőrzendők, de alárendelendők annak az átfogó célnak, hogy az embert Istenhez vezessék, és a Vele való örök életre segítsék.”

 

Érdemes a teljes írást is elolvasni, IDE KATTINTVA >>

 


(A képen Rembrandt 1637-ben készült festménye látható: A szőlőmunkásokról szóló példabeszéd)

 

BGA

Segélyakciónk 

Nyitólap
Gyűjtés az ukrajnai menekültek megsegítésére - a Beregszászi Járási Máltai Szeretetszolgálat Kárpátalján végzett munkáját támogatja az ÉrMe Hálózat.

Tovább»

Könyvtár 

Ajánlott olvasmányok keresztény vállalkozóknak, cégvezetőknek

Nyitólap

Van, ami még hiányzik a listából? Várjuk olvasóink javaslatait.

Tovább»

ÉrMe Hálózat
ÉrMe Alapítvány
ÉrTe Nonprofit Kft.
Érme Budapest Klub
ÉrMe Páty Klub
ÉrMe Junior Klub
ÉrMe Bakony Klub
ÉrMe Kaposvár Klub
ÉrMe Benedictus Klub
ÉrMe Vác Klub
ÉrMe Építőipari Kerekasztal
Alapinformációk
Rólunk
Bemutatkozó-kiadványunk
ÉrMe-kapcsolat
Honlap-impresszum
Statútum
Statute in English
ÉrMe Brochure
Társadalmi szerepvállalás
Ügyek és projektek
Az üzleti vezető hivatása
Szövetségeseink
ÉrMe-könyvtár
  ©2012 ÉrMe Alapítvány  |  Impresszum  |  Médiaajánlat  |  Adatvédelem