„A fejlődésre szóló meghívás az embereket arra ösztönzi, hogy 'többet tegyenek, többet tudjanak, többet birtokoljanak és többek legyenek'. Csakhogy az a kérdés, mit jelent 'többnek lenni'. VI. Pál azzal felel erre, hogy rámutat a hiteles fejlődés lényegi összetevőjére: a fejlődésnek 'minden oldalúnak kell lennie, vagyis olyannak, amely minden ember és a teljes ember növekedését biztosítja'. A különböző emberképek tömegében, amelyeket ma még erőteljesebben reklámoznak, mint VI. Pál idején, a keresztény emberkép megkülönböztető sajátossága az, hogy az emberi személy feltétlen értékét, valamint növekedésének értelmét állítja és igazolja. A fejlődésre szóló keresztény elhívás minden ember és a teljes ember haladását segít elérni. (...)
Krisztushoz kell visszanyúlnia a sokoldalú emberi fejlődésre szóló valamennyi hiteles felhívásnak. Az evangélium a fejlődés alapvető eleme, mert Krisztus az evangéliumban 'miközben feltárja az Atyának és az Atya szeretetének misztériumát, a maga teljességében tárja az embert az ember elé'. (...) Isten kimondta legnagyobb igenjét az emberre: éppen ezért az ember nem vallhat kudarcot, ha kitárulkozik az isteni hívás felé, hogy megvalósítsa a maga fejlődését. (...)
A minden oldalú emberi fejlődés természetes szintjén válasz a teremtő Isten hívására, és önnön megvalósulását 'a transzcendens humanizmusban keresi, amely ... [az embernek] a legnagyobb tökéletességet nyújtja: ez a személyes fejlődés végső célja'. Az ilyen fejlődésre való keresztény meghívás tehát egyaránt vonatkozik a természetes és a természetfeletti szintre; ez az oka, hogy 'amikor Isten eltűnik, elkezd kiüresedni az a képességünk is, hogy felismerjük a természetes rendet, a célt és a jót'."
(Forrás: Caritas in Veritate, XVI. Benedek pápa Szeretet az igazságban kezdetű enciklikája, Első fejezet, 18. pont)
További fontos idézeteink a Caritas is Veritate enciklikából:
Ne bízzunk túlságosan az intézményekben! >>
Nem utasíthatjuk el mindenestül a technikai fejlődést >>
Minden élet: hivatás >>