Online tananyagokat forgalmazó rendszerek építését, üzemeltetését, marketingjét kínálja szolgáltatásként Borka Balázs vállalkozása; ehhez sikerült megalkotnia azt az „ütős" szlogent, mellyel mindjárt egy rangos szakmai rendezvény versenyét is megnyerte. „Egyre inkább körülvesz minket a mesterséges intelligencia, amiből te nem tudsz közvetlenül profitálni, azonban a saját intelligenciádból igen" – mondja lapunknak nyilatkozva a szakember (aki egyébként az ÉrMe Budapest Klub tagja, korábbi elnöke).
- Pontosan mi is az a szlogeníró verseny, amit megnyertél?
- Wolf Gábor az ország első számú szakértője a kisvállalati marketing területén, ő – illetve e cége, a Marketing Commando – szervezi minden évben a Marketing Szuperkonferenciát. Ez két hosszú napig tartó, nagyon tartalmas konferencia, amit sokan a szakma vezető rendezvényének tartanak. Ezen nyertem meg most, május végén a szlogeníró versenyt, aminek köszönhetően ingyen vehetek részt a jövő évi konferencián.
- Előre be kellett küldenie mindenkinek a legjobbnak tartott szlogenjét, és ott hirdették ki a legeslegjobbat?
- Nem így volt: az első napot követően, házi feladatként lehetett szlogent alkotni. Wolf Gábor az első napon tartott előadást arról, hogy milyen a jó szlogen, hogyan kell megírni – ehhez kapcsolódott az esti feladat: a hallottak alapján aki akar, gyártson egy szlogent. Én is nekiültem, és körülbelül kétórai munkával született meg a „győztes mű". Még este, a konferencia mobilapplikációján keresztül kellett beküldeni a pályaműveket, név nélkül.
- Hogyan dőlt el, hogy ez lesz a győztes?
- Először Wolf Gábor kiválasztotta a szerinte legjobb hármat, azután erre a háromra szavazott a közönség. Ennek azért van nagy jelentősége, mert itt tényleg a szakma krémje gyűlik össze, tehát ha ők jónak tartanak valamit, annak van súlya. A közönség soraiban ültek olyanok is, akik annak a szolgáltatásnak a célcsoportjába esnek, amihez a szlogent írtam: ez sem mellékes.
- És mennyit ér a nyereményed, a konferenciarészvétel?
- Sokat. Ennek a konferenciának a teljes díja 300 ezer forint...
- Ejha. És ezen minden évben részt veszel?
- Igen, és meg is éri. De a teljes képhez hozzátartozik, hogy minél korábban veszed meg a jegyet, annál nagyobb kedvezményt kapsz. Ha már ott, a konferencia helyszínén megrendeled, és pár napon belül befizetsz a jövő évre, 130 ezerért megveheted a belépőt, a törzsügyfélkedvezményt is beleszámítva. De amint kitetted onnan a lábad, máris drágább.
- Úgy látszik, Wolf úr tényleg tud valamit a marketingről... Mindenesetre most a tiéd az ingyenjegy a következő alkalomra.
- Az egyik ingyenjegy az enyém. A másikat az kapta, aki Az Év Marketingese díjat elnyerte, szintén a konferencián. De ő még egy csomó egyebet is kapott, sokkal többet is dolgozott érte. Megérdemli, hogy név szerint említsem. Ő Taupert Szilvia, egy szolnoki lakótelepi optika vezetője. Zseniális dolgokat csinál.
- Mi a nyertes szlogened és hogyan született?
- A szolgáltatásom, amihez a szlogent írtam, online tananyagokat forgalmazó rendszer építése, üzemeltetése és marketingje. Angolul már megvolt hozzá a szlogenem: „Your intelligence to profit? Yep!" – ebből jön egyébként a márkanév: Yip? Yep! A második rész a „yes" szlenges változata. Az angol nyelvű kommunikációban a szlogen mellett még áll egy felvezető mondat, ami körülbelül arról szól, hogy bár egyre inkább körülvesz minket a mesterséges intelligencia, abból te nem tudsz közvetlenül profitálni, azonban a saját intelligenciádból (ha valaminek a szakértője vagy, és a tudást másoknak akarod átadni), na, abból igen. Tehát az említett szlogent próbáltam magyarítani, de hamar rájöttem, hogy lefordítani gyakorlatilag lehetetlen. Így kidolgoztam egy ettől független magyar szlogenváltozatot: „Taníts ezreket! Keress milliókat!" Ezzel azokat szólítom meg, akik valamilyen, interneten átadható tudásanyaggal rendelkeznek, bennük ugyanis jellemzően épp ez a két vágy dolgozik: egyrészt szeretnék minél több embernek átadni ezt a tudást, másrészt szeretnének vele valamilyen értelmezhető jövedelemre is szert tenni.
- Tehát a tananyagok elérésére szolgáló informatikai rendszert is felépíted, és egyúttal a vevők megszerzésében is segítesz?
- Pontosan. Természetesen a kettő egymástól függetlenül is megoldható; a kereskedelmi célú tananyag-forgalmazás mellett lehetnek olyan esetek is, amikor sem vásárlók toborzására, sem befizetések kezelésére, sem automatikus számlázásra nincs szükség. Vagyis akár tisztán oktatási célú felhasználásra is kiváló lehet ez a rendszer, ahol csak a kurzusokra való bejelentkezést, a vizsgáztatást és értékelést kell megoldani az erre szolgáló modulokkal. A harmadik eset hasonló, amikor mondjuk nagyvállalatok, franchise-hálózatok belső képzését oldjuk meg: ezeknél gyakran a tananyagmodulok egymásra épülését, esetleg a tananyag „adagolását" kell biztosítani. Igény szerint pedig kerülhetnek úgynevezett gemifikációs elemek is a rendszerbe. Ezek vicces, játékos vagy versenyszerű helyzetet teremtő dolgok, például pontgyűjtés, különböző szintek vagy minősítések megszerzésének a lehetősége, azaz olyan dolgok, amelyek motiválják a hallgatókat a tanulásra.
B. G.