Bejelentkezés
English
ÉrMeHáló
||
Főoldal | Ajánljuk még

A magas szintű anyagiasság csökkenti az önbecsülést

2016. 12. 09.

Tim Kasser amerikai pszichológus Budapesten tartott előadást a reklámok hatásáról.

 

Második alkalommal járt hazánkban az apai és anyai ágon is magyar felmenőkkel rendelkező Tim Kasser amerikai pszichológus, aki a tudományos kutatások tükrében vizsgálta napjaink fogyasztói társadalmának – a reklámok által sulykolt – alapüzenetét, mely szerint „a boldogsághoz a vásárláson keresztül vezet az út". Mostani előadás-sorozatának részeként december 7-én Budapesten a Párbeszéd Házában elsősorban a reklámoknak a gyerekekre gyakorolt hatásáról beszélt.

 

Már az 1960-as évektől elkezdődtek azok a kutatások, amelyek az anyagias szemlélet és az értékválasztások kapcsolatát vizsgálják egyetemisták körében. Fél évszázad távlatában kimutatható, hogy azon elsőéves hallgatók esetében, akik értékválasztásukban azt tartották fontosnak, hogy „pénzügyileg jól el legyenek eresztve", az évek múlásával folyamatosan csökkent annak valószínűsége, hogy az életükben lényegesnek tartsák az „értelmes célokat". A reklámok által a társadalom megerősíti őket abban, hogy a fogyasztás a fontos, illetve az az ember sikeres, akinek sok a pénze, és pozitív a róla kialakított kép (a továbbiakban: image), amit elsősorban a ruházat és a vagyontárgyak határoznak meg. „Ebben a kultúrában nőnek fel a gyerekeink – folytatta Tim Kasser –, s a tudományos kutatások alapján megjósolhatjuk, hogy mi történik, ha magukévá teszik ezt az anyagias szemléletmódot."

 

Az anyagiasság mértéke kérdőíves felméréssel megállapítható. A világ számos országában elvégzett kutatásokból tudjuk, hogy cselekedeteinket meghatározza, milyen értékeket vallunk fontosnak, s hogy ezek az értékek rendszerekbe szerveződnek. Azok, amelyek azonos vagy hasonló szándékot feltételeznek, jól összeférnek egymással, könnyű együtt követni őket, de azok az értékek, amelyek eltérő szándékokat feltételeznek, összeférhetetlenek.

 

Kasser kutatási eredményei szerint az anyagias gondolkodás csoportjába tartozó (egymással jól megférő) értékek a népszerűség, az image, a pénzügyi siker; a belső vezérlésű értékek csoportjába (amelyek belülről kiindulva teszik elégedetté, boldoggá az embert) pedig a következők tartoznak: a közösség támogatása, szoros kapcsolat a családdal, barátokkal, a személyes növekedés. Egy körábrára vetítve az összes értéket, a kutatások alapján azt látjuk, hogy az előbb említett két értékcsoport 193 fokos szöget zár be egymással. Tehát a közösségi érték és a pénzügyi siker ellentétes oldalon áll. „Valóban nehéz egyszerre mohónak és nagylelkűnek lenni" – mutatott rá az amerikai pszichológus. Valamivel kisebb mértékű, de hasonló kizárólagosság jellemzi a pénzügyi siker és a spiritualitás viszonyát is.

 

Tim Kasser alapvető megállapítása (kutatások bizonyítják), hogy mindannyian rendelkezünk minden értékkel. Az anyagias értékek „alig várják", hogy aktiválódjanak, s amikor az életünkben előtérbe kerülnek, kikapcsolódnak az ellentétes (belső) értékek. Egy 2006-os kutatás azt is bizonyította, hogy már a pénz gondolatától is lényegesen mohóbbá és önzőbbé válunk. Egy lengyelországi vizsgálat (2012-es és 2016-os) azt is kimutatta, hogy a pénzzel való játék öt-hat éves gyerekek esetében a segítőkészség csökkenését eredményezte, szemben a gombokkal játszók csoportjával.

 

Az amerikai pszichológus másik megállapítása szerint az a sokak által evidenciának tekintett, s a kulturális környezet által is sugallt tétel, amely szerint „a sok pénz boldoggá tesz", egyszerűen nem igaz, sőt: az 1990-es évek óta folyó kutatások alapján (metaelemzéssel – egy adatbázisba való tömörítéssel) tízezer főre vetítve kimutatható, hogy 10 és 80 éves kor között az anyagias értékrendű emberek nagy valószínűséggel kényszervásárlóvá válnak, adósságot halmoznak fel, jóllétük (well-being) és önbecsülésük alacsony mértékű, gyakorta szoronganak, több cigarettát vagy alkoholt fogyasztanak, negatívabban ítélik meg magukat. Egy hetvennégyezer ember bevonásával végzett kutatássorozat (75 tanulmány alapján) metaelemzése szerint pedig az anyagias emberek az élettel kevésbé elégedettek.

 

Hogyan lehetne változást elérni ezen társadalmi jelenségek szintjén? – tette fel a kérdést Tim Kasser. A pszichológus szerint elsősorban a gyerekek esetében kellene elérni, hogy ne legyenek anyagiasak. Kutatások azt bizonyítják, hogy képzéses támogatással ez lehetséges. Míg képzés nélkül a tartós és magas anyagiasságszint az önbecsülés csökkenésével jár, a képzéses támogatással (például felvilágosítás a reklámok hatásáról) az önbecsülés magas szintje érhető el még abban az esetben is, ha a gyermek eredetileg (neveltetése folytán) magas anyagiasságszintről „indult".

Hasonló eredményre jutottak a spiritualitás támogatása esetében is. Általában elmondható, ha egyre több ember foglalkozna a spiritualitással, az elnyomná az anyagelvű értékeket, hiszen a vallások rendszerint a belső értékek felé fordítják a figyelmet (a kereszténység esetében például a „ne gyűjts itt a földön kincseket, hanem inkább a mennyben" elv alapján) – fejtette ki az előadó.

 

A gyerekeket különösen is hatékonyan befolyásoló, manipulatív reklám nem más, mint „értékszennyezés", s a szülők tehetnek ez ellen, máskülönben fiaik, lányaik jólléte drasztikusan alacsonyabb lesz, elhízásra, agresszivitásra hajlamosabbá válnak, belső értékeiket elnyomja az anyagias szemlélet, s ez végső soron még a környezetvédelemre is ártalmas, mint kimutattuk – zárta előadását Tim Kasser.

 

Részletesebb tudósítás a Magyar Kurír portálon található

 

 

BGA

Segélyakciónk 

Nyitólap
Gyűjtés az ukrajnai menekültek megsegítésére - a Beregszászi Járási Máltai Szeretetszolgálat Kárpátalján végzett munkáját támogatja az ÉrMe Hálózat.

Tovább»

Könyvtár 

Ajánlott olvasmányok keresztény vállalkozóknak, cégvezetőknek

Nyitólap

Van, ami még hiányzik a listából? Várjuk olvasóink javaslatait.

Tovább»

ÉrMe Hálózat
ÉrMe Alapítvány
ÉrTe Nonprofit Kft.
Érme Budapest Klub
ÉrMe Páty Klub
ÉrMe Junior Klub
ÉrMe Bakony Klub
ÉrMe Kaposvár Klub
ÉrMe Benedictus Klub
ÉrMe Vác Klub
ÉrMe Építőipari Kerekasztal
Alapinformációk
Rólunk
Bemutatkozó-kiadványunk
ÉrMe-kapcsolat
Honlap-impresszum
Statútum
Statute in English
ÉrMe Brochure
Társadalmi szerepvállalás
Ügyek és projektek
Az üzleti vezető hivatása
Szövetségeseink
ÉrMe-könyvtár
  ©2012 ÉrMe Alapítvány  |  Impresszum  |  Médiaajánlat  |  Adatvédelem